03-6952212

היועץ המשפטי

03-6952212

כיצד גובים חובות בהוצאה לפועל

חדש: תובענה בסכום קצוב

בעבר הגשת בקשה להוצאה לפועל הותנתה בצו בית משפט המורה על כך, או בהבאת צ’ק חוזר, או שטר חוב המוכיח את חובו של החייב לזוכה (הזוכה = מגיש הבקשה). עקב כמות גבוהה של צ’קים אשר ניתנים ללא כיסוי (מדובר על כמות של כ- 15,000 צ’קים כאלה ליום), מתוך רצון להקל על המערכת המשפטית הפוסקת בנושא, ומתוך הרפורמה שנערכה בהוצאה לפועל, נכנס תיקון חדש לחוק ההוצאה לפועל – תיקון 24 – המאפשר הגשת תביעה ישירה להוצאה לפועל.

הגשת תביעה ישירות להוצאה לפועל – תיקון 24

במהלך הרפורמה הגדולה אשר נערכה בהוצאה לפועל בשנים האחרונות נכנסו לתוקף תיקונים שונים אשר יצרו הקלה בתהליך הגשת התביעה להוצאה לפועל. תיקון 24 שנכנס אף הוא ברפורמה זו פתח את האפשרות להגשת תביעה ישירות להוצאה לפועל מבלי לעבור קודם לכן בבית המשפט.

פנייה ישירה להוצאה לפועל אפשרית במקרה של תביעה על סכום קצוב (עד 50,000 ₪), מכוחו של חוזה או כל מסמך תקף המציין על גביו סכום מדויק לתשלום. חידוש נוסף שמביא אתו תיקון 24 הוא האפשרות להגשת תביעה בכל משרדי ההוצאה לפועל לפי בחירתו ונוחיותו של הזוכה.

כיצד מתבצע הליך הגשת התביעה הישירה?

בשלב הראשון על הזוכה לשלוח מכתב אזהרה באמצעות דואר רשום אל החייב, המתריע בפניו על הכוונה לפעול באמצעות לשכת ההוצאה לפועל. לאחר מכן מתחיל הליך פתיחת התיק בהוצאה לפועל. הליך זה כדאי שיהיה מבוצע על ידי עורך דין, מאחר ויש לצרף כתב תביעה מפורט, העתק ממכתב האזהרה שנשלח לחייב ומסמכים נוספים על פי דרישה. בשלב זה תשולם גם האגרה על פתיחת התיק, ובמקרה של מעורבות עורך דין יצורף גם מסמך ייפוי כוח.

או-אז ישלח ראש ההוצאה לפועל מכתב התראה אל החייב, ולאחר 30 יום מהגשת מכתב זה ובאישורו של הזוכה יחלו הליכי הוצאה לפועל על החייב. היה והחייב יגיש ערעור על התביעה, יוכל הזוכה לקבוע את בית המשפט בו ינוהל התיק.

חשוב לציין כי תהליך התביעה יכול להתנהל במתכונת זהה במסלול “סדר דין מקוצר” בבית המשפט. יש בכך לכאורה יתרון רב, כיוון שהתהליך קצר יותר – אין צורך להמציא מכתבי התראה, וכן לא נדרש להמתין שלושים יום.

יחד עם זאת, ישנם שני חסרונות גדולים בפנייה לסדר דין מקוצר. הראשון שבהם הוא אי קבלת שכר טרחת עורך דין והשני הוא הצורך לפנות עם פסק הדין אל…ההוצאה לפועל, ושם להתחיל את התביעה מחדש, על פי התהליך שתואר לעיל.

מדוע כדאי לשכור עורך דין על מנת לבצע את התהליך

למרות שתהליך הגשת בקשה ישירה להוצאה לפועל אינו דורש משפט מקדים מומלץ להתייעץ ולהיעזר בעורך דין לביצוע התהליך. כאשר נכנסים לתהליך תביעה באמצעות עורך דין, עורך הדין הופך להיות מיופה כוח ובעצם כל ההליך מבוצע בסמכותו ובאחריותו; כתיבת מכתב אזהרה באמצעות עורך דין תהיה מדויקת יותר, וכל ההתנהלות מול גורמי ההוצאה לפועל והחייב עצמו תהיה מקצועית יותר ופשוטה יותר בשביל הזוכה. חשוב לזכור שההליכים הדרושים לא מסתיימים בפתיחת התיק, ודרך ארוכה עוד צפויה מרגע זה – ולכן מומלץ לשכור עורך דין.

השאר פרטיך וקבל ייעוץ מיידי ללא התחייבות

נושאים נוספים

גביית חובות מהירה ויעילה באמצעות ההוצאה לפועל
בישראל קיימת מזה שנים רבות “מכת מדינה” בדמות אי תשלום חובות והשתמטות מקיום התחייבויות.. להמשך…

הסכם מייסדים ותקנון לחברה
בשלבים הראשונים להקמת חברה אנו נתקלים בשני מושגים : הסכם מייסדים ותקנון לחברה.. להמשך…

כיצד למנוע הברחת נכסים על ידי החייב
אחד מכלי הנשק החשובים ביותר במלחמה בחייבים, ובהברחות הנכסים, הינו הטלת עיקולים בטרם אזהרה.. להמשך…

גביית צ’קים חוזרים
אם אתה מחזיק בידיך צ’ק חוזר, דע לך שיש לך ביד יותר מסתם ‘חתיכת נייר’… להמשך…

כיצד להחליט באיזה סדר דין לתבוע
בשנים האחרונות, נולדו לעולם מספר רב של סדרי דין, שלא היו קיימים בעבר.. להמשך…

5 סיבות טובות להשאיר פרטים!
  1. פנייתך מועברת מיידית לעו"ד בכיר ומנוסה בתחום
  2. תשובה מקצועית ומפורטת לפנייתך תינתן לך באופן מיידי.
  3. אצלנו תמצא אוזן קשבת לכל בעיותיך
  4. פרטיך ותוכן פנייתך נשמרים בסודיות מלאה
  5. השירות ניתן ללא כל התחייבות מצידך.
שם מלא:
אימייל:
טלפון:
פרטי הפנייה: