03-6952212

היועץ המשפטי

03-6952212

פתיחת עסק עסק חדש נכון

חברה או עוסק מורשה

הקמת חברה או עוסק מורשה מה ההבדל?

במהלך הקמת עסק חדש, תמיד צצה ועולה השאלה – האם להתאגד כחברה בע”מ או להירשם כעוסק מורשה. במאמר זה נבחן את היתרונות והחסרונות של כל סוג עסק.


עוסק מורשה


“עוסק מורשה” הינו כינוי לאדם או שותפות, המנהלים את העסק על שמם הפרטי, תוך שהאדם הוא העסק והעסק הוא האדם. במקרים רבים, מספרו של העוסק מורשה זהה למספר תעודת הזהות של בעל העסק.


עוסק מורשה מתנהל בצורה פשוטה, הן משפטית הן חשבונאית והן בנקאית, ופשטות זו מביאה לחסכון בהוצאות. עוסק מורשה אינו חייב עורך-דין או רואה חשבון צמוד, חשבון הבנק הפרטי של בעל העסק מספיק לשם ניהול ענייני העסק ואין צורך לפתוח חשבון בנק נפרד וכו’.

כל הכנסות העסק שייכות באופן אישי לבעל העסק, והוא זה שגם אחראי באופן אישי לתשלום הוצאות העסק מכיסו. הרווח של בעל העסק, הינו ההפרש שבין הכנסות העסק להוצאות העסק, והוא משלם מדי חודש בחודשו מס על רווח זה.


ניהול העסק על דרך של עוסק מורשה, מתאים בעיקר לאדם בודד המנהל עסק פשוט, שאין בו סיכון של ממש, או לבני משפחה, בעלי אמונה מלאה האחד במשנהו, המנהלים עסק קטן ונטול סיכונים.

במציאות של ימינו, בה כמעט ואין עסקים נעדרי סיכון, ובה אנשים מעוניינים להקטין ככל האפשר את תשלומי המס למדינה בגין ניהול העסק, ניהולו של עוסק מורשה הוא חריג, ודרך המלך לניהול העסק הינה חברה בע”מ.

חברה בע”מ

חברה בע”מ היא גוף משפטי בפני עצמו, הנפרד בזכויותיו וחובותיו המשפטיים מבעלי מניותיו. הפרדה זו מכונה “מסך ההתאגדות” ומסך זה חוצץ בין החברה בע”מ ובין בעלי מניותיה.


הרעיון בהקמת חברה בערבון מוגבל הוא, שלבעלי החברה יש אחראיות וערבון מוגבלים בנוגע לחובות החברה. במקרה והחברה נכנסת לחובות, כל אותם עסקים ואנשים להם חייבת החברה כספים, אינם יכולים לתבוע את המגיע להם מתוך כיסם הפרטי של בעלי החברה והדבר היחיד שהם יכולים לעשות, הוא לנסות ולהיפרע את חובם מתוך נכסי החברה עצמה.


בחברה בע”מ הכנסות החברה שייכות לחברה עצמה, והיא זו אשר אמורה לשלם את הוצאותיה, הכל מתוך חשבון בנק נפרד השייך רק לה. את רווחי החברה ניתן לחזור ולהשקיע בפיתוח עסקי החברה, ובעלי המניות אינם חייבים למשוך רווחים אלו כדיבידנדים. בדרך זו, בעלי המניות הם השולטים על סוגיית המס הכרוכה ברווחי החברה, ויכולים לדחות את עיתוי תשלום המס, למועד הנוח להם. בנוסף, בעלי המניות יכולים להחליט למשוך חלק מרווחי החברה כמשכורת או כדמי ניהול, וחלק אחר כדיבידנדים, ובכך לנצל באופן מייטבי את הטבות המס הכרוכות בניהול חברה.


טעם נוסף להקמת חברה, הינו היכולת לשלוט ולנהל בצורה אופטימאלית, במערכת היחסים בין השותפים והמנהלים של העסק. חברה כוללת כללים ברורים ומסודרים, בדבר מערכות היחסים בין בעלי המניות והמנהלים, וניתן אף לחדד את הדברים במסגרת הסכם מייסדים ותקנון. בדרך זו, החברה יכולה לצרף לשורותיה בעלי מניות רבים (עד 50 בחברה פרטית) ולהגדיר במדוייק את מצבת זכויותיהם וחובותיהם, דבר שקשה מאוד לעשות בעוסק מורשה ובשותפות.


ניהול חברה בע”מ כרוך במעט יותר הוצאות מאשר עוסק מורשה, בעיקר בגין אגרה חד פעמית להקמת חברה (2,491 ₪), אגרה שנתית על החזקת חברה (1,067 ₪), תשלום לרו”ח, אחזקת חשבון בנק, תשלום לעו”ד ועוד. יחד עם זאת, היקף ההטבות והיתרונות הגלומים בניהול עסק באמצעות חברה בע”מ, גבוה לעין שיעור מההוצאות הכרוכות בדבר.


לסיכום, ההמלצה החד משמעית הינה להקים חברה בע”מ, ולנהל את העסק במסגרתה, ורק לגבי עסקים קטנים, משפחתיים ונעדרי סיכון, כדאי לשקול לנהל את העסק באמצעות עוסק מורשה. בכל מקרה ההחלטה הסופית באיזה אופן להתאגד כעסק, היא החלטה מורכבת ומומלץ להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום זה.

השאר פרטיך וקבל ייעוץ מיידי ללא התחייבות

נושאים נוספים

גביית חובות מהירה ויעילה באמצעות ההוצאה לפועל
בישראל קיימת מזה שנים רבות “מכת מדינה” בדמות אי תשלום חובות והשתמטות מקיום התחייבויות.. להמשך…

הסכם מייסדים ותקנון לחברה
בשלבים הראשונים להקמת חברה אנו נתקלים בשני מושגים : הסכם מייסדים ותקנון לחברה.. להמשך…

כיצד למנוע הברחת נכסים על ידי החייב
אחד מכלי הנשק החשובים ביותר במלחמה בחייבים, ובהברחות הנכסים, הינו הטלת עיקולים בטרם אזהרה.. להמשך…

גביית צ’קים חוזרים
אם אתה מחזיק בידיך צ’ק חוזר, דע לך שיש לך ביד יותר מסתם ‘חתיכת נייר’… להמשך…

כיצד להחליט באיזה סדר דין לתבוע
בשנים האחרונות, נולדו לעולם מספר רב של סדרי דין, שלא היו קיימים בעבר.. להמשך…

5 סיבות טובות להשאיר פרטים!
  1. פנייתך מועברת מיידית לעו"ד בכיר ומנוסה בתחום
  2. תשובה מקצועית ומפורטת לפנייתך תינתן לך באופן מיידי.
  3. אצלנו תמצא אוזן קשבת לכל בעיותיך
  4. פרטיך ותוכן פנייתך נשמרים בסודיות מלאה
  5. השירות ניתן ללא כל התחייבות מצידך.
שם מלא:
אימייל:
טלפון:
פרטי הפנייה: