03-6952212

היועץ המשפטי

03-6952212

פתיחת עסק עסק חדש נכון

כיצד להימנע מחובות בעסק

טיפים כיצד להימנע מחובות בעסק

חלק אינטגרלי וחשוב מהצלחתו של עסק, הינה לדעת כיצד להימנע מהצטברות של חובות, שחייבים לקוחות לעסק, אימוץ של כללי התנהלות נכונה מול לקוחות ויישום מערכת גביית חובות יעילה ומסודרת.

טיפים למניעת חובות בעסק:

א. אי מתן אשראי


מתן אשראי ללקוח, הינו כל מקרה בו מסופקים ללקוח סחורה או שירות, והתשלום בגינם משולם לבית העסק במועד מאוחר יותר בעתיד. חשוב לציין, כי גם אספקה של סחורה/שירות כנגד צ’ק מעותד או שטר חוב היא למעשה מתן אשראי לכל דבר ועניין, מאחר שלא ניתן בוודאות לדעת כי הכסף אכן יתקבל בסופו של דבר, וזאת כיוון שהצ’ק עשוי להיות ללא כיסוי ואילו שטר ביטחון ניתן למימוש רק בלשכת ההוצאה לפועל, ואף זאת במידה וללקוח קיימים נכסים.


במובנים רבים, עסק הנותן אשראי ללקוח


לפיכך, העדיפות הראשונה של כל עסק, הינה להימנע כליל ממתן אשראי ללקוחות בכדי להשיג יעד זה, ניתן לנקוט במספר דרכים : ראשית, ניתן להעניק הנחות מפליגות למשלמים במזומן, בהעברה בנקאית או בכרטיס אשראי. שנית, ניתן לאמץ מדיניות הקובעת כי התשלום הינו אך ורק בדרכים אלו, ולא לסטות מהמדיניות, אפילו במחיר של איבוד לקוחות. שלישית, ניתן להתקשר עם חברות העוסקות באבטחת צ’קים, אשר נוטלות על עצמן את הסיכון, במידה וצ’ק של לקוח חוזר ובמקרים של לקוחות מחו”ל ניתן לתנות התשלום בקבלת מכתב-אשראי L.C..



ב. צמצום היקף ומשך האשראי


במקרים בהם בכל זאת מחליטים להעניק אשראי ללקוח (לדוגמא, כי כך מקובל בשוק בו העסק פועל, או במקרים בהם יש אמון בלקוח), מומלץ לתת את האשראי בסכום נמוך ככל הניתן ולתקופה קצרה ככל הניתן. בדרך זו, מקטין בית העסק את החשיפה למצב של חדלות פרעון או סירוב תשלום מצד הלקוח, ומונע הצטברות חובות כבדים, בהם הלקוח לא יוכל לשאת או יבחר שלא לשלם. לקוחות רבים הנקלעים לבעיה תזרימית, מעדיפים לשלם חובות קטנים ולא לשלם דווקא לעסק כלפי הצטבר חוב גדול, וזאת כדי להרוויח זמן באמצעות דחיית התשלום לנושה הגדול. בנוסף, הרבה יותר קל וזול לגבות חובות קטנים מאשר חוב גדול, וזאת נוכח מגבלות והגנות הקיימים בשיטת המשפט הישראלית (לדוגמא, צו חיוב בתשלומים, חוק הגנת השכר ועוד).


אל תתבייש לקבוע לעצמך מסגרת מירבית של אשראי אשר ניתנת ללקוח, ובמידה והלקוח חורג בזמן או בהיקף ממסגרת זו, אל תעניק לו עוד אשראי ואל תספק לו עוד סחורה/שירות. יתכן שבכך תאבד לקוח או תגרום לו שלא לשלם לך את החוב, אולם בראיה אסטרטגית כוללת תמצא, כי אתה מקטין מאוד את סיכוניך בניהול העסק ומקים לעצמך עסק מבוסס ויציב, אשר נמנע מפתיחת פערי אשראי גדולים עם לקוחות בודדים, המעמידים את יציבות העסק כולו בסכנה.


ג. עריכת חוזה בכתב


מומלץ מאוד לחתום עם הלקוח על חוזה שנוסח על ידי עורך דין מטעמך, אפילו במקרים בהם כנגד אספקת הסחורה/השירות ניתן צ’ק. בדרך זו, מקטין העסק סיכון להעלאת טענות סרק מצד הלקוח בעניינים שונים, ומקצר את דרכו לגביית החוב. חוזה בכתב אף מאפשר להגיש תביעה על סכום קצוב ישירות להוצאה לפועל (לגבי חובות שעד לסכום בסך 50,000 ₪) ומפשט ומקצר מאוד את הליכי הגבייה.


חוזה בכתב מאפשר הכנסת תניות וסעיפים אשר יגנו עליך בעתיד מפני השתמטות מפרעון חובות, לדוגמא על דרך של שילוב “תניית שימור בעלות”, אשר משמעותה כי הסחורה תישאר בבעלותך עד לפירעון מלוא החוב.


כמו-כן, יש לקבל בטחונות מהימנים, בדמות ערבות בנקאית, שטר חוב עם ערבים טובים או אף משכון של נכס מקרקעין.


ד. קבלת בטחונות וערבים

במקרים מתאימים, מומלץ לקבל מהלקוח בטחונות וערבים, בהיקפים ההולמים את האשראי הניתן ללקוח.


סוגי הבטחונות הינם רבים ומגוונים, ויש להתאים לכל תחום עיסוק ולכל עיסקא, את הבטחונות הנכונים וההולמים אותה, לדוגמא: צ’ק בטחון, שטר חוב, ערבות בנקאית ערבות אישית של בעלי מניות, ערבות אישית של אנשים נוספים, משכון על רכב, משכון על מקרקעין ועוד ועוד.


בטחונות אלו, יקלו מאוד בעתיד את פרעון החוב, אם וכאשר יווצר, ובמקרים רבים, עצם קבלת הבטחון, ירתיע את הלקוח מלהפר את ההסכם ולהעמיד את הבטחונות או את הערבים בסיכון.


ה. הכר את הלקוח

לכל עסק יש אינטרס מובהק להכיר את הלקוח ולדעת את מירב הפרטים הנוגעים ללקוח. יש לאסוף מידע באופן שיטתי וקבוע אודות הלקוח, ובמקרים מתאימים מומלץ אף להיעזר במאגרי מידע פומביים, כדי לוודא שהלקוח אינו נמצא בתהליך של פשיטת רגל, שאינו חייב מוגבל בהוצאה לפועל, ושאינו לקוח מוגבל בבנק.

http://www.bankisrael.gov.il/black.html

http://www.eca.gov.il/index2.php?id=160&lang=HEB


http://147.237.72.63/poshtim/Main/Tikim/wfrmListTikim.aspx


  • במקרים מסוימים, בהם קיימת הצדקה לכך, ניתן אף לשקול שימוש בשירותי משרד חקירות פרטי או רכישת מידע ממאגרי מידע כגון BDI או דאן אנד ברדסטריט.


ו. פעל מהר ובנחישות בכל מקרה של התחמקות מפרעון חוב

מומלץ לכל עסק, להתקשר באופן קבוע עם עו”ד העוסק בתחום הגבייה, וזאת על מנת להוזיל עלויות ולאפשר זמן תגובה מיידי בכל מקרה של אי פרעון חוב. בדרך זו, הלקוח יקבל מיידית מכתב המתריע בפניו על נקיטת הליכים צפויה, ובמקרים מתאימים, יוטלו עיקולים באופן מיידי על נכסיו.

אחד מכלי הנשק החשובים ביותר במלחמה בחייבים, ובהברחות הנכסים, הינו הטלת עיקולים בטרם אזהרה. דרך המלך בנקיטת הליכי הוצאה לפועל, היא קודם כל להזהיר את החייב שעומד להיפתח כנגדו תיק ורק אח”כ לעקל את נכסיו. אולם יש לא מעט חייבים, אשר מנצלים את תקופת האזהרה שניתנה להם, לא לשם הסדרת החוב, אלא דווקא לשם הברחת נכסים.

חייב שאינו מתכוון לשלם את חובו עלול לנסות ולסכל את הליכי הגבייה נגדו באמצעות העלמת רכושו (לדוגמא, כסף המוחזק בחשבונות בנק) או בעלות בנכסים שונים.

עו”ד מקצועי בתחום הגבייה, יכול לסייע לכם לזהות מבעוד מועד חייב העלול להבריח נכסיו, ולהמליץ לכם להטיל על נכסיו עיקולים בטרם אזהרה.

בדרך זו, עוד לפני שהחייב יודע שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל, נכסיו מעוקלים, והוא אינו יכול להבריחם.

במקרים רבים, הטלת עיקולים בטרם אזהרה, מביאה להסדרת החוב באופן מיידי, שכן החייב מבין שנכסיו עוקלו, והוא לא יוכל להבריחם, ולפיכך אין לו אינטרס לסרבל ולסבך את ניהול התיק, ועדיף לו להסדיר את חובו ולשחרר את נכסיו מהעיקול.


לסיכום, על מנת להימנע מראש מחובות שאינם משולמים במועדם, יש לנקוט פעולות להכרת הלקוח, לספק סחורה ואשראי בצורה מושכלת, בהתאם לאופי הלקוח והניסיון המצטבר לגביו. לעתים ניתן להימנע מאספקת סחורה כלל, מאחר ועדיף להפסיד רווח קטן שעשוי להתקבל מאשר להפסיד את כל הסחורה שניתנה ללקוח מפוקפק. יתרה מזאת, ברגע שעושה רושם כי הלקוח “מזייף” ולא משלם, יש להתייעץ באופן מיידי עם עורך דין, ואף לבצע באמצעותו עיקול מיידי על רכושו של החייב לעתיד.


השאר פרטיך וקבל ייעוץ מיידי ללא התחייבות

נושאים נוספים

גביית חובות מהירה ויעילה באמצעות ההוצאה לפועל
בישראל קיימת מזה שנים רבות “מכת מדינה” בדמות אי תשלום חובות והשתמטות מקיום התחייבויות.. להמשך…

הסכם מייסדים ותקנון לחברה
בשלבים הראשונים להקמת חברה אנו נתקלים בשני מושגים : הסכם מייסדים ותקנון לחברה.. להמשך…

כיצד למנוע הברחת נכסים על ידי החייב
אחד מכלי הנשק החשובים ביותר במלחמה בחייבים, ובהברחות הנכסים, הינו הטלת עיקולים בטרם אזהרה.. להמשך…

גביית צ’קים חוזרים
אם אתה מחזיק בידיך צ’ק חוזר, דע לך שיש לך ביד יותר מסתם ‘חתיכת נייר’… להמשך…

כיצד להחליט באיזה סדר דין לתבוע
בשנים האחרונות, נולדו לעולם מספר רב של סדרי דין, שלא היו קיימים בעבר.. להמשך…

5 סיבות טובות להשאיר פרטים!
  1. פנייתך מועברת מיידית לעו"ד בכיר ומנוסה בתחום
  2. תשובה מקצועית ומפורטת לפנייתך תינתן לך באופן מיידי.
  3. אצלנו תמצא אוזן קשבת לכל בעיותיך
  4. פרטיך ותוכן פנייתך נשמרים בסודיות מלאה
  5. השירות ניתן ללא כל התחייבות מצידך.
שם מלא:
אימייל:
טלפון:
פרטי הפנייה: